Laat je producten schitteren in je webshop.

Maak een verkoopspraatje met je productfotografie.

Laten we de realiteit even onder ogen zien. Je hebt zoveel energie en geld gestoken in het maken van een webshop. Dan is er meestal weinig tot geen geld meer over om te investeren in goede productfotografie. Of toch niet onmiddellijk. Potentiële klanten bereiken en prikkelen met productfotografie is dus een hele uitdaging. Met deze tips kom je echter al een heel eind verder…

Weg met die saaie packshots

Het blijft echter een zonde.  Zomaar wat steriele packshots gebruiken in uw website of webshop. Dit is de verkeerde aanpak. Laat die saaie productfoto’s van de fabrikant achterwege. Toegegeven, deze aangeleverde packshots zijn haarscherp en hebben meteen de correcte kleurtoon en de juiste belichting. En dan nog maar te zwijgen over het werk dat je kan besparen. “Maar waarom zou ik dat zelf foto’s nemen?” hoor ik je dan denken.

Wel simpel…

Al uw doorsnee concurrenten doen dit. De fotografie is niet onderscheidend genoeg. En de boodschap gaat uiteindelijk verloren.

Bekijk maar even wat je webshop collega’s uitspoken.

  1. Ga naar afbeeldingen van Google.
  2. Sleep je aangeleverde packshot naar het zoekvenster.
  3. Voila, nu weet je hoe je concurrentie het doet. En ze doen het verkeerd 🙂
productfotografie

Geen witte achtergrond meer?

Toch wel, maar combineer ze met productfoto’s in een sfeervolle setting. Ga er 100% voor op sociale media maar er zorg wel voor dat de gebruikelijke packshots uw verhaalfoto’s ondersteunen bij de uiteindelijke foto’s.

Sfeer en emotie verkopen beter

Mensen zijn het beu om de zoveelste steriele foto te zien op een witte achtergrond of helemaal vrijstaand. Je product tonen op een webshop en op sociale media is helaas een ‘no brainer’ geworden in deze tijd.

Mensen willen echter zien én voelen wat zij in huis zullen halen. Zij beslissen steeds vaker op basis van deze input of ze het gaan kopen of niet. Noem het een buikgevoel.

productfotografie

Productfotografie met een verhaal

Afbeeldingen met een verhaal doen het eenmaal beter dan de generische packshots die je meestal te zien krijgt. Waar het nu om gaat is dat op de foto het product in zijn geheel te zien is, vanuit een gekke hoek geschoten. En het liefst nog vanuit hun leefwereld.

Hou het echter verteerbaar voor je publiek. Een pagina is snel weer weggeklikt. Op sociale media kan je sfeer en emotie laten gaan maar bij de uiteindelijke foto’s op uw webshop moeten alles kloppen zoals kleur en grootte.
Tip: Met het gebruik van attributen en natuurlijk licht kom je al ver.

productfotografie

Wat ik zie, wil ik ook krijgen

Productfotografie moet ook een goede weergave van de werkelijkheid geven. Het product dat de consument op de foto in jouw webshop ziet staan, willen ze ook zien wanneer ze hun aankoop uit de verpakking halen.

Details, details, details…

Geef een zo goed mogelijk beeld weer van het product. Toon zoveel mogelijk kanten en details van het artikel. Maak genoeg aparte foto’s van opvallende en bijzondere details. Details tonen van je product geeft je potentiële klanten een manier om te voelen, te beleven.

details moet je kunnen voelen in een foto